Terug

Autokosten diesel hoogst in Nederland

Autokosten dieselauto hoogst in Nederland

, Almere


Nederlandse dieselrijders hebben de hoogste kosten voor hun auto. Met gemiddelde maandlasten van bijna € 700 is het rijden van een dieselauto in Nederland bijna twee keer zo duur als in Hongarije (€ 369), maar ook flink duurder dan in het Verenigd Koninkrijk (€ 435). Vooral de autobelastingen zijn in Nederland het hoogst. Voor benzineauto’s zit Nederland in de top zes van duurste landen. Dit blijkt uit de LeasePlan Car Cost Index 2016, een recente studie naar de totale autokosten van benzine- en dieselauto’s in 24 Europese landen.

Autobelasting bepalend voor autokosten

De hoge autokosten in Nederland zijn vooral het gevolg van relatief hoge autobelastingen (inclusief BTW). Zo heft ons land van alle 24 Europese landen de hoogste belasting op diesel (31% van de totale autokosten) en ook bij benzinemodellen zijn we het één na duurste belastingland, na Noorwegen. Daar staat tegenover dat de brandstofkosten in Nederland  lager zijn dan in de meeste andere landen. Het maandelijkse brandstoftarief voor dieselauto’s (€ 61) behoort hier bij de zes goedkoopste landen, boven Duitsland en Hongarije. Het brandstoftarief voor benzine is met € 107 per maand iets bovengemiddeld.

Opvallend is dat de Nederlandse automobilist naast de hoogste autobelastingen ook tot de top vier landen behoort met de hoogste afschrijvingskosten. Dit is vooral te verklaren door de hogere aanschafkosten voor een auto in Nederland.

Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland: “De LeasePlan Car Cost Index laat zien dat Nederland samen met Noorwegen koploper is als het gaat om autokosten, en vooral autobelastingen. Dat kan volgens ons beter. Een automobilist wordt nu niet gestimuleerd om minder kilometers te maken, want op 87% van de kosten heeft een automobilist nu zelf geen invloed, zo blijkt uit het onderzoek. LeasePlan pleit al langer voor een andere manier van belasten, waarbij het zwaartepunt verschuift van bezit naar gebruik. Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto, alleen brandstofaccijnzen belasten het gebruik. Belasten op gebruik zorgt pas voor minder kilometers, minder files en een beter milieu.”

Flinke verschillen in autokosten

De Car Cost Index laat zien dat er flinke verschillen bestaan tussen de autokosten in Europese landen. De studie onderzocht de bezit- en gebruikskosten van auto’s uit de compacte klasse en de compacte middenklasse (B- en C-segment), zoals de Renault Clio, de Opel Corsa, de Volkswagen Golf en de Ford Focus. De studie geeft inzicht in de totale kosten die bij het bezit en gebruik van een auto komen kijken. En dat zijn vaak meer kosten dan consumenten denken. Henstra: “Met de uitkomsten van dit grootschalige onderzoek willen we laten zien dat je altijd moet kijken naar de totale kosten om een auto te rijden. Inzicht hierin zorgt ervoor dat consumenten beter geïnformeerde beslissingen nemen. Onze ervaring is dat bijvoorbeeld de afschrijving en de onderhoudskosten vaak in de optelsom worden vergeten. Wij adviseren automobilisten om met dat in het achterhoofd een goede afweging te maken tussen nieuw of tweedehands kopen, zakelijk leasen, privé leasen of autodelen.”

Vooral in Oost-Europese landen, zoals Hongarije, Tsjechië en Roemenië zijn de maandelijkse kosten voor het bezit van een auto significant lager en soms wel de helft van de kosten in Noord-Europese landen. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de lagere aanschafprijs in deze landen, die een positief effect heeft op de afschrijvingskosten.

Naast belasting, afschrijving en brandstofkosten, onderzocht LeasePlan de kosten voor reparatie, onderhoud en verzekering. Voor reparatie en onderhoud zijn de automobilisten het duurste uit in Zweden, met € 85 per maand. Een groot contrast met Turkije, waar het onderhoud gemiddeld € 28 per maand kost. Dit komt vooral door de arbeidskosten die in Zweden tot drie keer hoger liggen dan in Turkije. In Nederland geeft de automobilist samen met België en Ierland relatief gezien het minste uit aan reparatie en onderhoud (6% van de totale kosten).

In Zwitserland zijn de verzekeringskosten het hoogst van Europa, met gemiddeld € 117 per maand. Automobilisten in Tsjechië, maar verrassend genoeg ook in Zweden (voor dieselauto’s), zijn daarentegen veel goedkoper uit met een verzekering van minder dan € 40 per maand. Dit is een gevolg van het Zweedse regeringsbeleid dat voorrang geeft aan veiligheid boven snelheid, met minder ongelukken tot gevolg.

Download
- De totale autokosten per maand per land
- De relatieve kosten voor autogebruik in Nederland

Over de LeasePlan Car Cost Index 2016

De Car Cost Index is onderdeel van de LeasePlan Mobility Monitor die als doel heeft om waardevolle kennis over mobiliteitsontwikkelingen in kaart te brengen binnen haar netwerk van 33 landen wereldwijd. De Car Cost Index analyseert en vergelijkt jaarlijks de totale eigendoms- en verbruikskosten van populaire auto’s in het B en C-segment in 24 Europese landen: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slowakije, Spanje, Zwitserland, Zweden, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek hanteert de kale autokosten op basis van drie jaar en 20.000 km per jaar, en laat de verschillen in de totale kosten en kostencomponenten tussen de landen zien.

LeasePlan Nederland

“Een automobilist wordt nu niet gestimuleerd om minder kilometers te maken, want op 87% van de kosten heeft een automobilist nu zelf geen invloed”

LeasePlan Nederland

Vragen?

Nicole Hagen

Nicole Hagen

Persvoorlichter

nicole.hagen@leaseplan.nl

036 527 14 13


What's next?

Wilt u op de hoogte blijven over alles op het gebied van zakelijke mobiliteit? Vul dan hiernaast uw e-mailadres in en ontvang de laatste info direct in uw inbox.

Aanmelden

Meest gelezen artikelen

Winnaars Automotive Innovation Award

De winnaars van de Automotive Innovation Award zijn bekend. In de categorie Services wint TomTom On Street Parking. De winnende innovatie in Challenging Concepts is voor het recyclen van autobanden door Dutch Green Carbon. In de categorie Technology wint NXP Semiconductors met de Radarchip, een bijdrage aan autonoom autorijden....

lees meer

Vertrek Patrick Vierveijzer

Patrick Vierveijzer gaat aan de slag als Managing Director van LeasePlan Duitsland. Hij wordt opgevolgd door Robert Jan Eikelenboom (1970), verantwoordelijk voor corporate accounts en door Dirk Gaasbeek (1981), die commercieel leiding zal geven aan het MKB-segment en de private lease-tak. Beiden treden toe tot het management team....

lees meer

ZZP: Liever flexibele leasevorm

ZZP’ers willen niet aan een langdurige verplichting vastzitten terwijl ze alles behalve negatief zijn over leasen. Ruim drie kwart (77,7%) geeft aan de kosten van leasen juist overzichtelijker te vinden dan bij kopen. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.035 ZZP’ers....

lees meer

Nominaties AIA bekend

Uit de bijna veertig inzendingen die de organisatie van de Automotive Innovation Award 2017 de afgelopen maanden heeft ontvangen, heeft de vakjury dertien innovaties genomineerd voor de halve finale....

lees meer